Parkolási káosz Budafok-Belvárosban: lakossági fórumon keresték a megoldásokat

Budafok-Belváros – 2025. október 28.

“A Budafok-Belvárosban élők egyik legégetőbb problémája, a parkolási káosz állt a Részvétel Hónapja rendezvénysorozat keretében, a Civil Kollégium Alapítvánnyal együttműködésben tartott lakossági fórum középpontjában. A 2025. október 28-i eseményen a helyi lakosok megosztották tapasztalataikat és gondolataikat, miközben szakértők mutattak be lehetséges megoldásokat és jó gyakorlatokat.

Riasztó adatok és működésképtelen rendszer

A fórum házigazdája Móga Bernadett, Budafok-Belváros képviselője volt, aki a bevezetőben kiemelte: a kerület központjában a parkolási igény messze meghaladja a rendelkezésre álló helyek számát, és a helyzet évről-évre romlik.

A számok magukért beszélnek, különösen a Leányka utcai lakótelepen:

  • 800 háztartásra 479 db súlyadót fizető jármű jutott 2024-ben.
  • 350 behajtási engedéllyel ellátott helyre 741 db engedélyt adtak ki.

A legfőbb problémák, amelyek nehezítik a helyiek életét:

  • P+R telítettség: A kiváló közösségi közlekedés miatt a belvárosi P+R parkoló napközben megtelik, de ami ennél is rosszabb: este is magas marad a kihasználtsága, kiszorítva ezzel a környék lakóit.
  • Ellenőrizetlen időkorlát: A Belvárosban elvileg érvényes, maximum 3 óra időtartamú parkolás ellenőrzése esetleges, „razziaszerű”. Az autósok zöme nem használja a parkolási idő megkezdését jelző órát.
  • Láthatatlan mélygarázs: Az önkormányzati üzemeltetésbe került, nagyjából 100 férőhelyes mélygarázs napközben sincs megnyitva parkolási lehetőségként.
  • Elhibázott intézkedések: A korábban bevezetett behajtási engedélyek (17-21 óra között a Leányka és Anna utcai lakótelepeken) miatt a családi látogatás is nehézkessé vált.

Mit tanulhat Budafok-Belváros? A szakértői javaslatok

A szakmai hátteret Illés Péter (Pikó András józsefvárosi polgármester kabinetvezetője) és Pongrácz Gergely (Magyar Közlekedési Klub elnöke, a kerület lakosa) biztosították.

A józsefvárosi modell: fizetős lakossági engedély

Illés Péter bemutatta a józsefvárosi jó gyakorlatot:

  1. A lakossági parkolási engedélyt fizetőssé tették.
  2. Cserébe elegendő parkolóhely áll rendelkezésre.
  3. Az intézkedés hatására drasztikusan csökkent a kiadott engedélyek száma, és eltűnt a közterületekről több ezer olyan autó, amelyet a tulajdonosok gyakorlatilag csak ingyenesen tároltak az utcán.

A Közlekedési Klub elnökének javaslatai

Pongrácz Gergely megerősítette: mivel a parkolási igények messze meghaladják a kialakítható helyek számát, új, szakmai alapokon álló megoldásokra van szükség.

  • P+R zóna kijjebb húzása: Mivel Budafok-Belváros területe nem növelhető, a P+R zónát érdemes lenne kijjebb helyezni. Példaként a Campona parkolóját és a hárosi vasútállomást említette, ahol sok a kihasználatlan hely.
  • Ne alakítsanak ki több parkolót a Belvárosban! A jelenlegi Szieszta Pontnál például tilos új parkolóhelyet kialakítani, mert ez csak még nagyobb autóforgalmat eredményezne a környéken.

Felkérés a cselekvésre: átfogó szakértői vizsgálat szükséges!

A fórumon résztvevők egyhangúlag megegyeztek abban, hogy a jelenlegi helyzet tarthatatlan, és a korábbi, elhibázott intézkedések nem működnek.

A lakosok felkérik a polgármestert, hogy:

Haladéktalanul indítson el egy újabb, átfogó szakértői vizsgálatot, amely megalapozza a szükséges, hatékony intézkedéseket!

A polgármesterhez intézett felkéréshez aláírásgyűjtést indítanak, és várják mindazok csatlakozását, akik változást akarnak Budafok-Belváros parkolási helyzetében.”

Az esemény a Civil Kollégium Alapítvány Részvétel Hónapja 2025 rendezvénysorozatában, az Európia Unió támogatásával valósul meg.

Menü