Részvétel Hónapja 2024 – Nyírmihálydi
- október 19.
EgyszerGYEREk – Mihez van jogunk szülőként az iskolában?
A Jelenlét Pont és a Civil Kollégium Alapítvány (CKA) közös eseménye a szülői jogok iskolai lehetőségeit járta körbe a Részvétel Hónapja 2024 – Légy a helyi demokrácia őre! eseménysorozat keretében.
A Civil Kollégium Alapítvány oktatási munkacsoportja évek óta azon dolgozik, hogy minden gyerek megkapja a figyelmet és a szeretetteljes törődést az iskolákban. Akár anyagi nehézségekkel küzdő családok gyermekeiről van szó, akár speciális gondoskodásra szorulókról – a boldog, kiegyensúlyozott gyerekkor mindenkinek jár. Hogy ez ténylegesen megvalósítható legyen az iskola falai között is, fontos a szülőket felkészíteni az oktatási intézményekkel kapcsolatos jogaikra és felelősségükre, mert csak így tudnak hatékonyan együttműködni a pedagógusokkal, közösen támogatva a gyerekek fejlődését és egyúttal védelmezve az érdekeiket.
A szülői közösségek tapasztalatai különösen értékesek ebben a folyamatban, a közös gondolkodás támogatja a jogtudatosságot, segít megérteni a gyermekek jogait és a köznevelési rendszer működését. A jogi tájékozottság növeli a biztonságérzetet és elősegíti a pozitív iskolai légkört, valamint a konfliktusok békés kezelését. Milyen jogai vannak ma egy szülőnek az iskola falai között? Mit tehetünk annak érdekében, hogy a kulturális és szociális különbségek ne jelentsenek hátrányt az iskolában? Hogyan segíthetjük a gyerekeket szülőként az oktatási intézményekben? Ezekről az iskolai életet meghatározó kérdésekről volt szó a nyírmihálydi kerekasztal beszélgetésen és csoportos játékon a Jelenlét Ponton.
Az eseményen jelenlévő szülők hosszan sorolták az iskolai problémákat és a sérelmeiket: nincs játék az iskolában, kicsi az udvar, nem szerveznek kirándulásokat, de ha van is kirándulás, az fizetős. A szülőket nem engedik be az iskola területére, régebben voltak nyílt napok, manapság nincs. Sok a verekedés a gyerekek között, a biztonsági őr egy alkalommal az egyik gyereket lökdöste. Egy osztályban 20-30 gyerek van, többségében cigányok. A szegény és gazdag gyerekeket szétválasztják A és B osztályra. Az első osztályban van pedagógiai asszisztens, de tapasztalataik szerint többnyire a konyhán van.
A problémák átbeszélése és közös kielemzése után megfogalmazódtak a javaslatok: legyen játék és az legyen ingyenes. Szükség lenne még 2-3 pedagógiai asszisztensre/segítőre. A szülők a felső tagozaton is igényelnék a napközi otthonos ellátást.
Végül a közös javaslatok formába öntése és a döntéshozóhoz történő eljuttatásának módja került terítékre: íródjon egy levél az igazgatónak a javaslatokról, melyet a lehető legtöbb szülő írjon alá. Két érintett szülő és a gyerekek tanára juttassa el az igazgatónak. Az igazgatóval az érintett szülők beszéljenek kifejezetten azzal a céllal, hogy az igazgató támogatást elnyerve vele együtt tudjanak a KLIK-hez fordulni a javaslatok megvalósításának érdekében.
Az esemény rendkívül hasznos és eredményes volt, egyértelműen elérte kitűzött célját, amennyiben a szülő jogtudatosság alapvető az érdekérvényesítő képesség gyakorlásához.