Részvétel Hete 2023 – Pécs
2023. október 3.
Dialógus az Oktatásért – Pécs (Versenyképes bérezést, megbecsülést a pedagógusoknak!)
A Pécsi Oktatási-Nevelési Társulás (PONT) a Dialógus az Oktatásért – Pécs programsorozat keretében szervezett beszélgetést az oktatást érintő kérdésekről a Részvétel Hete 2023 eseménysorozat keretében.
A PONT a Dialógus az Oktatásért – Pécs programsorozat elején azt vállalta, hogy az oktatást érintő, korábban megfogalmazott 9 pontot dolgozza fel úgy, hogy közben minél nagyobb teret enged a párbeszédes formának. Az eredeti tervek szerint az érdeklődőket kiscsoportos foglalkozásra várták, amit rövid viták követtek volna. Mivel az aktuális esemény egyben a társulás vállalásának utolsó alkalma volt, emlékezetessé kívánták tenni a résztvevők számára. Ezért a PONT (Pécsi Oktatási-Nevelési Társulás) tagjainak ötletét megvalósítva módosítottak az eredeti elképzelésükön.
A Made in Pécs Caféban mutatkoztak be a szervezők, ahol az eseményre ellátogató, mintegy 16 főnyi érdeklődőnek először a CKA által is támogatott Részvétel Hete eseménysorozatának céljairól beszéltek, így többek között a hatékonyabb nyomásgyakorlás eszközeként az aktívabb, felelősebb állampolgári attitűd kialakításának és megerősítésének fontosságáról.
Ezután ráhangolódásként általános állításokat tettek, amelyekkel kapcsolatosan „oldalt” kellett választaniuk a résztvevőknek, majd indoklás nélkül az adott oldalra ülni. Ezt követően PONT-tagok és a Pécsi Művészeti Gimnázium, Szakgimnázium és Technikum színjátszó diákjai által előadott jeleneteket láthatott a közönség, majd elhangzott egy-egy állítás vagy kérdés, például ilyenek: A versenyképes bérezéstől jobbak lesznek a pedagógusaink / A munkában töltött évek vagy az elvégzett munka kell, hogy a bérezés alapját adják? / A tanári teljesítmény mérhető (stb.). Ezután a közönség tagjai az általuk képviselt álláspont melletti oldalt választották, majd egy-egy képviselőjük nyitóbeszédet tartott, amivel indokolta a döntését. A nyitóbeszédek után vita következett, ahol mindenki meghallgatta a másik „oldal” érveit. A vita során kiemelt hangsúlyt kapott a személyeskedés kerülése, továbbá bárki, bármikor oldalt – vagyis álláspontot – válthatott, amire volt is példa. Álláspontváltás esetén mindig indokolni kellett, hogy mitől változott meg az illető véleménye az adott kérdésben.
Az esemény résztvevői között volt pedagógus, diák, szülő, egyetemi oktató, helyi politikus, civil aktivista stb., ami igen színessé és sokoldalúvá tette a vitát. Az eseményen látott jelenetek és az ezeket követő vitakörök is mély benyomást tettek a résztvevőkre, akik nemcsak élményekkel gazdagodtak, de az érveknek köszönhetően sok új perspektívát ismerhettek meg az oktatás problémáit körüljáró kérdések megvitatása során. Többen megfogalmazták a magyar oktatás helyzetével kapcsolatosan nemcsak az aggályaikat, de az elképzeléseiket, vágyaikat, javaslataikat is, ami azért különösen örömteli, mert a felelős állampolgári részvétel egyik fontos eszköze, ami az érdekérvényesítés alapja.
Az esemény megszervezését a CKA – Civil Kollégium Alapítvány Fókuszban a Helyi Demokrácia / Putting Local Democracy in Focus (ECAS -01104626) programja támogatta.
Az esemény az Európai Unió társfinanszírozásával valósult meg.
.